web analytics

Aerojet Rocketdyne befejezi az Orion űrhajó első 3D nyomtatott alkatrészeit

3d űrhajóA 3D nyomtatás határozottan felfelé ível a repülőgépiparban. Mint azt a múlt héten írtuk, az Aerojet Rocketdyne aláírta az $ 1.6 milliárdos szerződését a NASA-val, az RS-25 rakéta hajtóműjéhez 3D-ben nyomtatott alkatrészekről.

Ma, ahogy azt a hírek tovább erősítették, az Aerojet rakéta és rakéta-meghajtású gyártó és az additív gyártás piacvezetője bejelentette a NASA Orionjának fedélzeti felhasználására készült tizenkét 3D-ben nyomtatott nozzle extension/rakéta motor expander sikeres befejezését. Az Orion egy űrhajó, mely végül megkönnyíti az emberek számára az aszteroidák és akár a Mars felderítését is.

3d űrhajó

A NASA Orion űrhajójának ábrázolása 

A rakéta motor expanderek képviselik az Orion első 3D-ben nyomtatott alkatrészeit, amiket mindössze három hét alatt egyetlen additív gyártó gépen készítettek el, és az Orion legénységi modul reakció ellenőrzési rendszerének részeként lesznek majd használhatók, amit jelenleg az Aerojet építi Lockheed Martinnak és a NASA-nak.

Ez a reakció ellenőrzési rendszer egyáltalán nem triviális dolog; elengedhetetlen a legénység biztonságához. Lehetőséget ad a személyzetnek, arra hogy képesek legyenek irányítani az előrehaladást miután leválnak a szerviz modulról és mialatt az Orion újra belép a föld atmoszférájába, biztosítja a hőpajzs megfelelő orientáltságát, a legénység biztonságát az ejtőernyő alatt és a jármű megfelelő tájolását a vízre szálláshoz. A fenti okok miatt, az Aerojet tudja, hogy minden egyes alkatrész gyártásának, beleértve a 3D nyomtatott rakétamotor expandereket is, teljesítmény alapúnak és teljesen hibátlannak kell lennie.

Orion űrhajó első 3D nyomtatott alkatrészei

Orion űrhajó első 3D nyomtatott alkatrészei
Orion legénységi modul az építés folyamatában

„Ezek az alkotóelemek az első additív technológiával gyártott alkatrészek, amikkel az Orion űrhajót elláttuk,” mondta Julie Van Kleeck, az Aerojet Rocketdyne Advanced Space & Launch Programs/Speciális Tér & Programok Indításának az alelnöke. „Az Orion legénységi moduljában a reakció ellenőrzési rendszer kritikus az űrhajós legénység biztonsága szempontjából, ezért is jelentős összegeket fektettünk bele az additívan gyártott alkatrészek fejlesztésébe és tesztelésébe.”

A 3D nyomtatás folyamata nemcsak a gyártási időt rövidíti le nagyjából 40%-al, de szintén lehetővé tette az Aerojet mérnökeinek, hogy olyan alkotóelemeket is tervezzenek, amelyeket eddig a hagyományos gyártási technológiákkal lehetetlen volt elkészíteni.

„Befektettük a szükséges időt és erőforrásokat ahhoz, hogy szert tegyünk nemcsak annak az alapos ismeretére, mi kell ahhoz, hogy megépítsük az alkatrészeket, de hogyan fognak teljesíteni a mostoha körülményeik között,” mondta Jay Littles az Aerojet Rocketdyne Advanced Launch Vehicle Propulsion/Speciális Indító Járműmeghajtásának igazgatója. „Ami megkülönböztet minket attól, aki csak megvásárol egy 3D nyomtatót az, hogy mi az elejétől a végéig értjük a folyamatot, a por adagolásától, az optimalizált gépi folyamat paraméterein, a kapott anyag mikrostruktúráján, és az alapanyagok tulajdonságain keresztül. Túl az anyagvizsgálati erőfeszítéseken, elemeztük és teszteltük az alkatrészeket, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy úgy ahogy megterveztük őket.”

Következő lépésként a tizenkét 3D nyomtatott alkatrészt tesztek és megfigyelések sorozatának vetjük alá beleértve a forró tűz tesztet is, ahhoz, hogy az alkatrészek alkalmassá váljanak és az Orion Exploration Mission 1 fedélzetére és használhatók legyenek a 2018-as tesztrepülésen.

Orion űrhajó első 3D nyomtatott alkatrészei

Ez csak a legutóbbi hír a NASA és az Aerojet Rocketdyne folyamatos, két évtizedes együttműködésében. Mint ahogy fentebb említettük, a két szervezet aláírt egy 9 évre szóló szerződést a 3D-ben nyomtatott RS-25-ös rakétahajtómű alkatrészeire. Épp csak néhány hónappal ezelőtt a NASA teszteket hajtott végre a 3D nyomtatott F-1 rakétahajtómű alkatrészeken, amiket az Aerojet épített. Valójában, erről az együttműködésről hírt is adtunk 2013-ban, amikor a NASA és az Aerojet először befejezte a rakéta motor befecskendező tesztelését, amit 3D nyomtatott technológiával készítettek. A NASA-n kívül az Aerojet az Amerikai Légierővel is szorosan együtt dolgozik már több mint húsz éve, hogy tovább fejlesszék a 3D nyomtatás űrkutatói technológiáját.

„A cég a termékek széles választékánál számos sikert ért el ebben a 3D technológia fejlesztetésben– az egyedi alkatrészek bemutatásától, a teljes egészében additív gyártással készített motorok és hajtómű rendszerek forró tűz teszteléséig,” mondta Littles. „És most hozzá tudjuk adni a minősített alkatrészeket az emberi űrrepülési programok megoldási listájához.”

Tetszett a bejegyzés, megosztom!


1%
5%
11%
12%
23%
24%
35%
36%
47%
48%
59%
51%
62%
63%
74%
75%
86%
87%
98%
99%