Manapság nem vagyunk híján elképesztő terveknek, amelyek a közlekedés jövőjét forradalmasíthatják Elon Musk Hyperloop koncepciójától egészen a csillagközi utazásig – nem meglepő hát, hogy számos gyártó foglalkozik a közlekedés átalakulásával.
A városok útjait hamarosan már vezető nélküli autók ráják majd, de érkeznek az okoskerékpárok is. A Ford Motor Company éppen azon dolgozik, hogy ez utóbbi minél előbb valósággá válhasson, legújabb terveiket pedig a Barcelonában megrendezett Mobile World Congressen mutatták be március elején.
A vállalat tervei, a MoDe:Me és a MoDe:Pro ugyan még csak a prototípusnál tartanak, az már most látható, hogy mennyi okos funkció lesz bennük: többek között szenzorok, amelyek a környező járművekre figyelmeztetik a biciklist, a kormányba épített jelzőszerkezet, amely figyelmeztet, ha kanyarodnunk kell, de a bicikli szívritmusunk alapján még pedálozásba is besegít majd, ha szükségét látja.
A két prototípus a Ford nagyobb, elektromos kerékpárokkal foglalkozó projektjének részét képezi, amelyek elképzeléseik szerint a közeljövőben mindennapossá válnak majd a városokban és segítik majd az embereket a közlekedésben. Ugyancsak részei egy másik projektnek, a Smart Mobility Plannek, amely az autonóm járművekkel foglalkozik. Ennek kifejezetten kerékpárokra koncentráló egysége a Handle on Mobility.
A MoDe:Me és a MoDe:Pro kerékpárok 9 amperórás akkumulátorokkal lesznek majd felszerelve, illetve egy 200 wattos motorral, amely 25 km/órás sebességig képes segítséget nyújtani a pedálozásban, illetve energiát szolgáltat a különféle okosfunkciók működéséhez.
Nem meglepő, hogy a Ford az olcsó 3D-nyomtatáshoz fordul a prototípusok elkészítésekor, ehhez pedig egy sor egyéb gyártótechnológiát párosítottak, hogy elkészüljenek az okoskerékpárok első változataival. SLS és FDM 3D-nyomtatási technikákat egyaránt alkalmaztak.
Jelen állapotukban a két szerkezet nem sokban különbözik, bár mások számára tervezték őket.
A MoDe:Me célja, hogy a városban közlekedőket segítse, kihasználva a kerékpárutak és a város infrastruktúrája nyújtotta lehetőségeket. Ennek létrehozásában a Dahon gyártó működött közre.
A koncepció azt is lehetővé teszi, hogy amikor nem használjuk, a kerékpárt egyszerűen összehajtsuk és magunkkal vigyük, ha például tömegközlekedést kell igénybe vennünk. A MoDe:Pro célközönségét ellenben azok jelentik, akik hivatásszerűen kerékpároznak, például futárként, kézbesítőként dolgoznak.
Mindekét változat funkciót irányíthatjuk egy applikáció, a MoDe:Link segítségével is, amelyet iPhone 6-ra tölthetünk le.
A Ford jelenleg már annak a lehetőségét vizsgálja, hogyan tudnák költséghatékonyan megoldani a prototípusok sorozatgyártását.
(3ders.org)