Hogyan kezdenek dialógust Duchamp sakkfigurái a 3D nyomtatásról és a szerzői jogvédelemről

3d nyomtatott sakkAz amerikai Scott Kildall és Bryan Cera tavaly megtervezte és létrehozta Marcel Duchamp saját, egyedi, faragott sakkfiguráinak 3D verzióját. A fájlokat feltöltötték a Thingiverse „Előregyártott” oldalára, ahol megoszthatók, megváltoztathatók és ingyen kinyomtathatók voltak. A művészek nem csak az újra előállítás 3D-s kihívásával voltak megelégedve, de azzal a ténnyel is, hogy Duchamp „kész termék” művészeti stílusának nyomdokaiba léptek. De nem sokkal ezután Kildall és Cera egy szerzői jogvédelmen alapuló komoly, tevékenységük felhagyására felszólító jogsértési levelet kapott a Duchamp Birtok kezelőitől, ami arra kötelezte őket, hogy per nélkül vegyék le az internetről a munkájukat. Az idén Kildall és Cera visszatértek, egy új ’Sakk Bajusszal’ című 3D projekttel, ami egy játékos, merész és mégis nagyon jól átgondolt válasz a Duchamp Birtok kezelőinek. A művészek remélik, ez a projekt eszmecserét kezd majd a szerzői jogvédelemről, a művészeti alkotásokról és arról, hogyan illik be ezek közé a 3D nyomtatás és az Internet együttese.

3d nyomtatott sakk

Duchamp alkotásának kreatív újraértelmezését Kildall még 2010-ben kezdte meg, amikor először gondolt arra, hogy újra előállítsa a sakkfigurákat. Amíg a Sakkozó Duchamp nyílt forráskódú sakk programon dolgozott, ahol a számítógép úgy volt programozva, mintha a francia mester játszott volna helyette, Kildall rátalált egy fotóra, ami az 1917-es eredeti kézzel faragott sakkfigurákat ábrázolta. Kildall az esztétikai élménytől elbűvölve Cera-t hívta segítségül a 3D-s kinyomtatható verziók elkészítéséhez.

„Izgatottá tett annak a kihívásnak a lehetősége, hogy egy levéltári fotó alapján hogyan lehetne 3D-s modelleket készíteni,” mondta Cera. „A referenciaként használt kép egy alacsony felbontású, szürkés, fekete-fehér fotóról származott. Nem a legideálisabb tervrajz, amit egy 3D modell megszerkesztéséhez használna az ember, de épp ez jelentette a kihívást… Minden egyes sakkfigura átmásolt körvonalként kezdte – majd 3D nyomatként végezte.”

3d nyomtatott sakk

3d nyomtatott sakk

Duchamp egy francia konceptuális művész és szenvedélyes sakkjátékos volt, akit a „kész termék” és a „talált tárgyak” művei tettek híressé. Duchamp egyik uralkodó filozófiájának szellemében, miszerint a művészet kivitelezését elérhetővé kell tenni, Kildall és Cera feltöltötték CAD fájljaikat a Thingiverse-re, ahonnan bárki letölthette, átalakíthatta és ingyen kinyomtathatta őket. „Kollégáim és jómagam szerint is Duchamp egyetértett volna sakkfiguráinak ilyen módon történő feltámasztásával” magyarázta Kindall, aki már három művészeti tevékenységének felhagyására felszólító levelet is kapott a múltban. Valóban, Duchamp leghíresebb alkotása a L.H.O.O.Q., amin egy olcsó Mona Lisát ábrázoló képeslapra bajszot rajzolt Mona Lisa-nak. „A projekt eredeti célja az volt, hogy a művészvilágtól oly sokszor különválasztott „Maker” közösségen keresztül ünnepeljük és felélesszük Duchamp munkásságának „elveszettnek hitt” sakkfiguráit.

mona lisa

Duchamp eredeti „appropriation art”-ja (a művészet kisajátító ereje)

Indoklásuk azonban nem volt hatással a Duchamp Birtok kezelőire. Míg az Amerikai Egyesült Államokban a szerzői jogvédelem mindenre vonatkozik, ami 1923 előtt lett elkészítve, a francia Droit D’auteur, ennél egy kicsit komplikáltabb. Ezen kívül Franciaország majd 30 évvel az Egyesült Államok előtt csatlakozott az első nemzetközi szerzői jogvédelemről szóló Berni egyezményhez, ami azt jelenti, hogy a jelenleg folyó: származtatott alkotásokból és tartalom kisajátításokból származó szerzői jogi viták vizét nemzetközi szinten mindez még zavarosabbá teszi.

A borzasztóan drága pert és egy valószínű kiutasítást elkerülendően vonakodva bár, de Kildall és Cera levették a fájljaikat az internetről és mindketten közzé tették a nekik küldött eredeti jogsértési levelet és a gondolatmenetük részletes leírását, amit itt olvashatnak. Válaszuk tele volt csalódottsággal, ugyanakkor tiszteletteljes megértéssel a Birtok iránt: „Marcel Duchamp 47 évvel ezelőtt meghalt,” mondta Kildall, „Igen, a szerzői jogi panasz Duchamp ellenesnek tűnik, de ugyanakkor egy teljesen más korban, a számítógépek felemelkedése és az internetes utánzás előtt élt.”

3d nyomtatott sakk

De a történet nem ér itt véget. A duó (egyenlőre) győzedelmesen visszatért a „Sakk Bajusszal”, pontosan ugyanazzal a 3D nyomtatott Duchamp sakk készlet reprodukcióval, de kis bajszocskákat terveztek minden egyes darabhoz. Ez játékos célzás az L.H.O.O.Q.-ra és egy okos lépés a további jogi viták kikerülésére. Kildall állítása szerint, konzultáltak egy megalapozott tudású szellemi tulajdon ügyvéddel, aki meghatározta, hogy a „Sakk Bajusszal” egy paródia (aminek Franciaországban széles védettsége van) és mivel nem osztják meg a 3D fájlokat további átalakításra és nyomtatásra, nem sértik a törvényt.

A választásuk, hogy a 3D fájlokat ne osszák meg, a művészek számára kettős logikával bírt: „Úgy döntöttünk, az új műveinket, csak kinyomtatjuk a 3D nyomtatóval, „ mondta Kildall. „Az eredeti mű arról szólt, hogy feltámasszuk Duchamp sakk figuráit, hogy 3D-ben bárki kinyomtathassa. De az újragondolt műalkotásunk egyben a Duchamp Birtoknak adott válaszunk is…’Sakk Bajússzal’ inkább egy reakció, mint valami, aminek a készítésébe a nagyközönséget is be szeretnénk vonni.

3d nyomtatott sakk

A Duchamp Birtok még nem reagált legutóbbi projectjukra, azonban remélik, hogy ahelyett hogy megpróbálják leírni, arra fogják felhasználni, hogy a szerzői jogvédelemről, a kreativitás szabályozásáról valamint a kultúra és az internet keveredéséről kezdjenek egy hasznos dialógust. A „Maker” közösség számára ezek különösen azóta nagyon fontos kérdések, amióta az olyan feltöltő oldalak, mint Thingiverse tele lettek ismert szobrok, jelképek és modellek gyorsmásolataival. Pontosan úgy ahogy a film és a zeneipar is nyomás alá került az online fájl megosztás megérkezésével, itt az ideje hogy megkérdőjelezzük, mind a hazai és  nemzetközi szinten hová sorolhatók a szerzői jogvédelem összevisszaságában a 3D-vel kinyomtatható fájlok és tárgyak. „Úgy látjuk tettünk Duchamp művészeti párbeszédhez való hozzájárulásának hagyatékát folytatja,” mondta Kildall és Cera. „Ez a project mindenkit arra ösztönöz, hogy újragondolja az információ elérhetőség és a szellemi termék közti kapcsolatot.”

(Forrás: 3ders.org)

Tetszett a bejegyzés, megosztom!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.